سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرا با عصمت تأیید فرما و زبانم را به حکمت بگشای . [امام زین العابدین علیه السلام ـ در دعای استغفار ـ]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :10
کل بازدید :199456
تعداد کل یاداشته ها : 34
103/2/10
2:49 ص

در ساعاتی که سعد حریری نخست وزیر لبنان در کاخ سفید مشغول ملاقات با باراک اوباما رئیس جمهور امریکا بود، 11 وزیر کابینه او استعفا کردند و دولت لبنان سقوط کرد.
 حوادث منتهی به سقوط دولت سعد حریری نخست وزیر لبنان کمتر از 24 ساعت طول کشید. زمزمه‌های خروج وزرای معارضین ( 8 مارس) از کابینه حریری روز سه شنبه همزمان با سفر حریری به امریکا مطرح شد، زمانی که مخالفان دولت لبنان احساس کردند که او به توافقی که بین سوریه ولبنان درباره توقف صدور رای دادگاه ترور رفیق حریری پشت پا زده است. معارضین دولت لبنان سه شنبه شب به حریری 24 ساعت مهلت دادند که نشست اضطراری کابینه لبنان را تشکیل دهد و موضع خود را درباره توافقی که بین سوریه وعربستان درباره ملغی شدن دادگاه حریری به دست آمده مشخص کند. معارضین همچنین از رئیس جمهور لبنان خواسته بودند که در جلسه اضطراری کابینه لبنان ضمن تعیین تکلیف موضوع لغو پروتکل همکاری با دادگاه حریری، بحث بیرون کشیدن قضات لبنانی از این دادگاه، توقف حمایت‌های مالی از آن و بسته شدن دفتر این دادگاه در بیروت و همچنین ارجاع پرونده ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان و تمام موضوعات مربوط به آن نیز تعیین تکلیف شود. حریری در پاسخ به این درخواست‌های معارضین گفته بود که فعلا قصد بازگشت از امریکا را ندارد و تصریح کرده بود که هیچ کس نمی‌تواند برای او ضرب الاجل تعیین کند. هر چند 10 وزیر معارض دولت لبنان از دیروز صبح توافق داشتند که به خاطر پشت پا زدن حریری از کابینه او خارج خواهند شد ولی کش و قوس بر سر اعلام تصمیم نهایی تا شامگاه دیروز به وقت تهران ادامه داشت تا اینکه عصر دیروز یازدهمین وزیر کابینه لبنان یعنی عدنان السید حسین نیز خروج خود را از کابینه حریری اعلام کرد و به این ترتیب کابینه لبنان درست همزمان با ملاقات اوباما با حریری سقوط کرد. خروج عدنان السید حسین که نماینده میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان در کابینه محسوب می‌شود، به معنی این است که حریری حتی راه حل میانه‌ای را که رئیس جمهور لبنان عصر دیروز برای خروج از بحران مطرح کرد را هم نپذیرفته است. با سقوط دولت لبنان، حریری در حالی با باراک اوباما در کاخ سفید به مذاکرات خود ادامه داد که دیگر قانونا نخست وزیر لبنان نبود.
مخالفان دولت حریری دیروز پیش از ملاقات او با هیلاری کلینتون و باراک اوباما در بیانیه‌ای اعلام کردند : امریکا می‌خواهد از دادگاه به عنوان برگی برای مذاکرات با سوریه و ایران استفاده کند. دولت امریکا می‌خواهد از بحرانی که دولت جورج بوش، رئیس جمهور سابق امریکا آنها را در آن گرفتار کرده خارج شود.
در این بیانیه با اشاره به اخبار مبنی بر اینکه معارضان به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، عنوان شده است: ‌ادعاهای گروه14 مارس در این زمینه منعکس‌کننده وضعیت مغشوشی است که در پی اذعان سعد الحریری به وجود توافق سوریه و عربستان حاصل شده است. گروه 14 مارس به این نتیجه رسیده است که مضمون این توافقنامه ضربه‌ای به اهداف سیاسی آنها است.
در این بیانیه نسبت به آنچه که برای واشنگتن و منافعش مهم است و نسبت به ادامه سیاست کنونی امریکا در راستای ترجیح دادن منافعش بر منافع ملی لبنان هشدار داده شده است.

ماخذ: پایگاه اطلاع رسانی جوان


89/10/23::: 12:7 ص
نظر()